Tuesday, June 24, 2008

Thony Ekam


Thony adalah warga Danau yang paling lama mengenali saya. Anak kelahiran Sarawak ini mula menyertai Danau pada awal Disember 2006 bagi menjalani latihan industri. Walaupun latihan industri beliau tamat hujung April 2007, beliau masih kerap menemui saya untuk mendapatkan nasihat dan berbincang tentang projek tahun akhir beliau. Semasa menjalani latihan industri saya telah meminta beliau belajar mengguna Java untuk membina perisian walaupun ia mungkin sedikit sukar untuk dikuasai di peringkat permulaan. Kini saya tumpang gembira kerana Thony telah dapat menguasai Java dengan baik. Thony telah menyerti Danau pada awal Januari 2008.

Thony adalah 'taukeh' Kuiz ICT. Beliau bukan sahaja telah membina soalan-soalan kuiz yang begitu banyak (ratusan bilangannya) tetapi juga telah membina perisian Java untuk memaparkan soalan kuiz dan juga markah (papan markah). Apabila kami mengalami masalah dengan loceng (buzzer) elektronik maka Thony telah merekabentuk 'buzzer' yang menggunakan komputer dan perisian Java. Lengkap semuanya dibina oleh Thony dengan menggunakan Java. Thony juga telah membina papan markah untuk 'Internet Treasure Hunt' yang siap dengan bunyi dan ikon-ikon yang menarik.

Thony, terima kasih. Saya tahu Thony sentiasa mahu berikan yang terbaik. Selalu balik lewat dan apabila tiba di rumah masih buat kerja lagi.

1 comment:

Blueshick said...

Boss.. Saya yang patut ucapkan terima kasih kepada Boss.. Semua yang ada pada saya sekarang sebenarnya saya dapat sejak saya menyertai Danau.. Terima kasih atas semua bimbingan..